Op IKC de Tjalk werken wij met een innovatieve organisatievorm waarin samenwerking, expertise en eigenaarschap centraal staan. Ons doel is om het onderwijsaanbod optimaal af te stemmen op de behoeften van onze kinderen.
We kennen elkaars kwaliteiten en benutten deze dagelijks. Leerkrachten werken als gevolg daarvan ook groepsoverstijgend. De collega’s die werkzaam zijn in de groepen 0/1/2, 3/4, 5/6 en 7/8 vormen ieder een hecht onderwijsteam die samen verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de betreffende kinderen.
Elke onderwijsteam bestaat uit een vast team van leerkrachten die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het onderwijs in een specifieke jaargroep (1/2, 3/4, 5/6, 7/8). Binnen deze jaargroepen worden lessen zowel door groepsleerkrachten als vakleerkrachten verzorgd. De groepsleerkracht heeft de eindverantwoordelijkheid over zijn of haar groep en begeleidt de kinderen in hun sociale en persoonlijke ontwikkeling. Vakleerkrachten richten zich op specifieke vakgebieden zoals lezen, taal/spelling, rekenen en burgerschapsonderwijs. Maar ook tijdens de brede ontwikkeling worden leerkrachten ingezet als vakleerkracht.
Elk onderwijsteam heeft een coördinator die zorgt voor verbinding en een doorgaande lijn, zowel binnen het eigen team als in de rest van het IKC.