We zien onze kinderen als nieuwsgierige onderzoekers. Kinderen willen graag nieuwe dingen ontdekken, proberen en leren. Zij krijgen daar, binnen de gestelde kaders, de ruimte voor. Kinderen zijn immers eigenaar van hun eigen leerproces. De kinderen op IKC De Tjalk werken samen en helpen elkaar waar nodig, zowel op cognitief als sociaal vlak.
Wij werken vanuit verschillende basishoudingen die eenieder nodig heeft om blijvend te leren en ontwikkelen. Deze basishoudingen zijn het uitgangspunt voor het leren en handelen van alle kinderen, medewerkers en ouders binnen onze IKC.
Nieuwsgierig
We stimuleren een actieve houding waarin kinderen vaardigheden ontwikkelen om de wereld te ontdekken en te begrijpen. Ze leren vragen te stellen en op zoek te gaan naar nieuwe ideeën.
Open
Kinderen leren eerlijk en open te communiceren, situaties vanuit verschillende perspectieven te bekijken en kritisch na te denken over hun eigen ideeën. We moedigen aan om empathie te tonen en van gedachten te durven veranderen.
Zorgzaam
We tonen empathie en aandacht voor het welzijn van anderen en de omgeving. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun acties en hun impact op de wereld.
Reflectief
Door regelmatig stil te staan bij eigen gedachten, gevoelens en gedrag, leren kinderen van successen en fouten. Ze worden aangemoedigd om zichzelf uit te dagen en te groeien.
Ondernemend
Kinderen nemen initiatief, werken samen aan creatieve oplossingen en zetten door bij tegenslagen. Ze leren te analyseren, beslissingen te nemen en actie te ondernemen.
Betrokken
Samenwerken, kennis delen en een positieve sfeer creëren zijn essentieel. Kinderen nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces en moedigen elkaar aan om doelen te bereiken.